Kriss Kross Kryss – Reseskildring

Maj 25 2006 Published by under Kryssning

Nu så, har nog hämtat mig från allt resande… Mitt tåg var nästan 50 minuter försenat från Malmö, så tågresan tog nästan 5,5 timme, segt och drygt… Fast där satt en söt liten tjej i typ 5års åldern framför mig och lyssnade på Sagan om Sune, alltid lika underhållande ;)

Igår var jag på föreläsning, den var faktiskt riktigt seg och tråkig… Handlade om strukturalism, inte så spännande…
Sen skulle jag egentligen åkt till Kista och arrangerat fotbollsturnering, men Maria tyckte intte att jag behövde åka dit eftersom fotbollslaget består av ett gäng (okänt antal eftersom de aldrig dyker upp) lata killar som bara vill sparka boll och inte engagera sig i att organisera nånting… =P Så vet inte om det blev nån fotboll. Jag stannade hemma. Och gick och la mig, var riktigt trött och seg…

Idag ska jag plugga. Det är tråkigt väder, grått och kallt. Borde städa skrivbordet innan det svämmar över. Pappa tjatar om att jag borde fixa sommarjobb men jag känner mig fullständigt omotiverad… Vill sitta i trädgården, vara kreativ och skriva en bok… Får väl se vad som händer…

Nedan följer iaf reseskildring från Oslokryssningen.
Puss!

I söndags åkte Mipp och jag till centralen tillsammans. Hittade Tob där, gick och växlade pengar och lite så. Lisa dök upp i hyfsat god tid, känns lite oroväckande när den mest förvirrade av oss är ansvarig för biljetter och så, men både Lisa, hennes packning och våra biljetter dök upp =)

Åkte buss över bron till Köpenhamn och till vår båt. Visade sig vara en hyfsat stor och fin båt… Checkade in och letade upp våra två pyttesmå hytter, sen traskade vi runt på båten och kollade läget… Köpte biljetter till frukostbuffén och bokade bord till middagsbuffén. Kollade in poolområdet (tyvärr ockuperat av skrikande barn) och de olika restaurangerna. Och soldäck. Fast inte lyste solen där inte… =P

Sen fikade vi lite, ungefär samtidigt som båten kom till Helsingborg… Tillbaka i hytten slappade vi lite och gav Tob hans försenade födelsedagspresent =) Han fick ett skojigt spel som vi spelade lite…

Till middag åt vi en stooor buffé med massa olika och hyfsat goda rätter. Gillar att kunna ta lite av allt och provsmaka saker som man inte brukar äta…

Resten av kvällen ägnade vi åt att spela spel. Och traska runt på båten. Gick och la oss men sov inte så jättegott för det gungade (båtar har en tendens att göra det…).

I måndags käkade vi god frukostbuffé. Vid kvart över 9 var vi framme i Oslo. Där regnet vräkte ner. Så det första vi gjorde var att inhandla vars ett paraflax. Snurrade runt på stan, gick Karl Johan gatan ner och tittade på Slottet, lite finare än Sthlms slott men ändå inget slott med tinnar, torn och prinsessor som vaktas av drakar. Tyvärr…

Httade ett mysigt kafé, köpte varm choklad/juice/kaffe och satt och snackade. Därifrån irrade vi iväg genom Oslo. Hittade en sportaffär som hette XXL, visade sig vara en gigantisk affär… Köpte ett par skor eftersom det paret jag hade på mig hade drunknat i en vattenpöl… =P Annars var det hyfsat samma affärer som hemma; Din Sko, H&M, Lindex, Wedins, 7Eleven, Clas Ohlson osv…

Letade oss fram till en stor galleria, OsloCity där vi kollade i affärer och köpte lunch med oss tillbaka till båten. Och lyckades faktiskt hitta tillbaka till båten =) Oslo som stad var fin, mycket stora fina hus och så. Och inte så hysteriskt mycket folk (dubbelt så många som i Malmö, hälften så många som i Sthlm..), och inte så oöverskådligt stort.

Tillbaka på båten käkade vi vår lunch, bokade bord till middagen och intog poolområdet, inga stökiga barn! Låg i mysig bubbelpool en stund, och när vi kände oss kokta kom de stökiga barnen, så då flydde vi… Och släppte lös Lisa i TaxFreeshoppen, hon frossade Lancome-smink. Och 1,5kg karameller… Mipp köpte Toblerone och Tob hittade läskigt slemmig matadormix… =P Jag köpte kingsize-marabouchoklad till pappa, djungelvrål till syrran, baccardi razz till mamma och after eight till mig själv…

Käkade supergod middag på en lite finare och lugnare restaurang än bufféstället (folk i rörelse låter en del…). Åt oxfilé, bearnasisesås och bakad potatis. Och nån chokladefterrätt som var toppen =)

Och sen slöade vi… Spelade lite kort och gick och la oss hyfsat tidigt… Sov gott och vaknade inte förrän halv 8 då vi var framme i Helsingborg. Och då var jag klarvaken. Så snurrade in till Mipp och Tob och var morronpigg terrorist… ;)

När alla vaknat till liv käkade vi frukost. Och packade ihop oss. Och var klara ungefär när båten var framme i Köpenhamn. Där hittade vi vår buss och åkte hem till Malmö igen.
Och så var den resan slut. Var en toppenhärlig resa =) Kul att träffa Mipp, Lisa å Tob, ses inte så ofta, men när det blir av har vi desto roligare =)

Comments are off for this post